تفکر طراحی در طراحی خدمات

تفکر طراحی (Design Thinking) و طراحی خدمات (Service Design) دو رویکرد مرتبط و در عین حال متمایز در قلمرو طراحی هستند. در حالی که آنها عناصر و متدولوژی های مشترکی دارند، تمرکزها و کاربردهای منحصر به فردی دارند.
تفکر طراحی یک رویکرد حل مسئله است که کاربران را در قلب فرآیند طراحی قرار می دهد. بر همدلی تاکید می کند و به دنبال درک عمیق نیازها، خواسته ها و چالش های کاربران است. این فرآیند معمولاً در چندین مرحله آشکار می شود:

همدلی با کاربران
تعریف مشکل
تولید ایده از طریق ایده پردازی
نمونه سازی مفاهیم
تست کردن آنها با کاربران
تکرار راه حل ها بر اساس بازخورد تا رسیدن به یک راه حل بهینه

از سوی دیگر، طراحی خدمات دیدگاهی جامع از طراحی و بهبود خدمات برای ارائه تجربیات منحصر به فرد دارد. کل اکوسیستم خدمات را در نظر می‌گیرد و تمام نقاط تماس، تعاملات و فرآیندهای مرتبط را در نظر می گیرد.

تفکر طراحی به عنوان یک چارچوب راهنما در فرآیند طراحی خدمات گسترده‌تر عمل می‌کند. روش‌ها و ابزارهای تفکر طراحی، مانند نقشه‌برداری همدلی و نمونه‌سازی اولیه، برای به دست آوردن بینش، تولید ایده‌ها و اصلاح مکرر تجارب خدمات استفاده می‌شوند. با ترکیب اصول تفکر طراحی با طراحی خدمات، طراحان می‌توانند خدمات معنادار و کاربر محوری ایجاد کنند که ارزش ارائه می‌دهد و تجربیات مثبت کاربر را پرورش می دهد.

, , ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *