همدلی، مهم ترین عنصر در تفکر طراحی

DTHUB-blog-empathy

همدلی عنصر اصلی تفکر طراحی است.همدلی با کاربران نهایی به ما این امکان را می‌دهد تا افرادی که برای آن‌ها طراحی می‌کنیم را درک کنیم، در مورد آن‌ها یاد بگیریم و نیازهای فیزیکی و عاطفی آن‌ها را برآورده کنیم.
امروزه، نگاهی به آنچه همدلی است، اهمیت آن در چارچوب تفکر طراحی، و با ارزش ترین منابع همدلی می‌اندازیم.این مساله در ساخت راه‌حل‌های طراحی و ایجاد محصولاتی که مفید و معنادار هستند، بسیار مهم است. همدلی به دلیل پیچیدگی این اصطلاح ، بسته به حوزه و گوینده، را می توان به طرق مختلف تفسیر کرد.
این نمودار که توسط “گروه مشاوره طراحی نیلسن نورمن” ایجاد شده‌است، تصویری بسیار دقیق از طیف احساسات در قالب همدلی است.
دایره‌ها بر روی یک محور X – Y قرار می‌گیرند، که Y نشان‌دهنده تلاش است، و X نشان‌دهنده درک و تعامل است.
به عبارت دیگر، می‌توانیم بگوییم همدلی یعنی این‌که به شکلی به دنیای اطراف نگاه کنیم که انگار، از چشم فرد دیگری به جهان می‌نگریم. اصطلاح Vicarious Introspection ،این عبارت دوکلمه‌ای که هاینز کوهات مطرح کرده نیز یکی از بهترین تعریف های همدلی است. که کلمه‌ Vicarious برای توصیف کارهایی به کار می‌رود که از طرف فرد دیگر و به نیابت از او انجام می‌دهیم و کلمه‌ Introspection به معنای درون‌نگری و جستجوی حالات و تجربیات درونی است..

طیف همدلی | “گروه مشاوره طراحی نیلسن نورمن”

هرچه بیشتر تلاش کنیم تا مردم را بشناسیم، تعامل ما با احساساتشان بیشتر می‌شود.ترحم یک احساس کم تاثیر است – ارزش واقعی بسیار کمی فراهم می‌کند.با این حال، همدلی و دلسوزی بینش بیشتری نسبت به شرایط انسانی دیگر ارائه می‌دهند. در نتیجه، می توان از این ابزار برای ایجاد راه‌حل‌های طراحی مناسب استفاده کرد.
دقیقا به همین دلیل است که همدلی یکی از اصول حیاتی طراحی کاربر محور است.این یک یادآوری مداوم است که ما کاربران خود نیستیم و همیشه باید تلاش کنیم تا در مورد آن‌ها یاد بگیریم.
این کار به ما کمک می‌کند تا از فرضیات اشتباه اجتناب کنیم در حالی که نیازهای کاربران خود را برآورده می‌کنیم.بنابراین، همدلی به عنوان اولین قدم در تفکر طراحی عمل می‌کند.
مهم‌تر اینکه، کاربران ما تنها منبع همدلی نیستند. تیم‌های متنوع یک گام است که همه شرکت‌ها باید انجام دهند.عدم موفقیت در انجام این کار می‌تواند منجر به تعصبات مشکل‌ساز شود که می‌تواند ما را از درک واقعی کاربران و مشتریان مان باز دارد.

,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *