فرهنگ طراحی محور در سازمان ها (قسمت دوم)
تفکر طراحی که ابتدا برای تولید وسیلههای فیزیکی استفاده میشد، اکنون بیشتر و بیشتر برای مسائل پیچیده و ناملموس مانند نحوه تجربه یک خدمت توسط مشتری/ کارکنان در کسب و کارها استفاده می شوند.
فارغ از زمینه کاری، متفکران طراحی معمولا برای بررسی، اصطلاح و برقراری ارتباط از مدلهای فیزیکی که به عنوان«دست ساخته های طراحی» (Handmade design) نیز شناخته شده اند، استفاده می کنند. این مدلها (عموما نمودارها و طرح های کلی) به تکمیل و در برخی از موارد به جای اکسل، مشخصات و سایر اسنادی که برای تعریف محیط سنتی سازمانی به کار می روند، استفاده می شوند. این مدل ها بعد سیالی را به بررسی پیچیدگی اضافه می کنند که اجازه می دهند در بر طرف کردن مشکلات غیرخطی از تفکر غیرخطی استفاده کنیم. برای مثال، در اواسط دهه ۹۰ میلادی مرکز نوآوری های دپارتمان امور سربازان اسبق ارتش امریکا از طراحی دستساخته به نام نقشه سفرمشتری/کارکنان استفاده می کرد تا فراز و فرودهای احساسی کهنه سربازان در تعامل با این نهاد را درک کند.
Melissa Chapman، طراحی که برای مرکز نوآوریها کار کرده است، بیان می کند: «این نوع از دست ساخته به ما کمک کرده است تا یک ماجرا را برای ذینفعان مختلف به نحو موثرتری بیان کنیم». او اضافه می کند مهم تر از آن این است که «به ما کمک می کند تا روشی استراتژیک برای تفکر در مورد تغییر کل سازمان و ابزار این استراتژی اضطراری ایجاد کنیم».
نقشه سفر مشتری/کارکنان و سایر مدلهای طراحی تنها ابزارهایی برای درک بیشتر هستند. آنها راههای جایگزینی برای نگاهکردن به یک مشکل ارائه می کنند.
Leave a پاسخ